SMS-urile nedorite pe telefon: In ce conditii poti fi informat telefonic despre reclame?

In incercarea de a-si transmite mesajele unui numar cat mai mare de potentiali clienti, firmele se folosesc si de comunicari comerciale telefonice, pe langa cele prin e-mail. Insa, pentru a putea face acest lucru in mod legal, exista cateva reguli de baza ce trebuie respectate, altfel sanctiunile pot fi usturatoare.

Regulile referitoare la comunicarile comerciale prin intermediul telefonului (apeluri si/sau SMS-uri) sunt stabilite in momentul de fata prin Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice. Totodata, acestea sunt completate atat de reglementarile privind prelucrarea datelor cu caracter personal, cat si de cele privind comertul electronic.

In esenta, o comunicare comerciala este orice forma de comunicare ce are drept scop promovarea directa sau indirecta a unor produse si servicii, precum si a imaginii, numelui/denumirii, firmei sau emblemei unui comerciant/unei profesii.

Obtinerea acordului persoanei vizate, obligatorie

La fel ca in cazul comunicarilor comerciale prin e-mail, si cele telefonice necesita acordul prealabil al persoanei vizate, dupa cum ne-a declarat Horia Ispas, Managing Associate la Tuca Zbarcea si Asociatii (foto). Astfel, firmele trebuie sa obtina un consimtamant expres care sa poata fi probat ulterior.

“Conditia fundamentala pentru transmiterea de comunicari comerciale este obtinerea consimtamantului prealabil expres al persoanei vizate. In virtutea acestei obligatii, comerciantul comunicator va trebui sa utilizeze metode eficiente prin care sa fixeze in mod durabil (si sa poata proba ulterior) consimtamantul persoanei vizate”, a explicat specialistul pentru AvocatNet.ro.

In acelasi timp, a punctat Horia Ispas, acordul obtinut trebuie sa indeplineasca anumite conditii: “Sa fie exprimat de persoana vizata in cunostinta de cauza cu privire la identitatea operatorului, scopul prelucarii (de exemplu, marketing direct), drepturile persoanei vizate (si anume dreptul de acces la datele sale, dreptul de interventie, dreptul de opozitie) si sa fie neechivoc”.

Obtinerea consimtamantului expres poate fi facuta prin orice metoda care sa asigure pastrarea acordului si probarea ulterioara a acestuia, in caz ca este necesar. In acest sens, un exemplu este “casuta de opt-in”.

“Standardul de buna-practica pentru obtinerea consimtamantului este «casuta opt-in». De exemplu, completarea unui formular de promotie prin care persoana vizata ofera datele sale personale si exprima consimtamantul pentru prelucrarea acestora pentru scopuri de marketing direct, prin bifarea unei casute de acceptare”, a precizat specialistul.

Cat de legale sunt bazele de date si cum pot fi vandute altor firme

Legea nu interzice firmelor sa faca baze de date cu informatiile de contact ale potentialilor clienti, insa acestea sunt nevoite sa obtina in prealabil consimtamantul persoanelor vizate. Iar daca societatile intentioneaza sa vanda mai departe bazele de date, potentialii clienti trebuie sa-si dea acordul si pentru transferul informatiilor personale catre terti.

“Compilarea unor baze de date cu date de contact in mediu electronic (numere de telefon, adrese de e-mail) si fizic (adrese postale) se poate face prin obtinerea consimtamantului persoanelor vizate. Transferul acestor baze de date (inclusiv prin vanzare) nu este legal decat daca persoanele vizate si-au dat consimtamantul pentru prelucrarea datelor lor atat de operatorul initial, cat si de catre terti. Cu alte cuvinte, persoana vizata trebuie sa isi fi dat acordul si pentru transferul datelor sale catre terti, pentru scopul urmarit (marketing direct)”, a spus specialistul de la Tuca Zbarcea si Asociatii.

De exemplu, daca o persoana isi da acordul ca doar firma X sa-i foloseasca datele de contact pentru trimiterea de comunicari comerciale, aceasta nu este indreptatita sa le vanda mai departe firmei Y.

Horia Ispas a tinut sa sublinieze ca, in practica, folosirea unor astfel de baze de date “cumparate” sau “inchiriate” poate fi problematica tocmai pentru ca firma care le obtine are dificultati in probarea existentei acordului persoanelor vizate.

Totodata, trebuie retinut ca datele de contact ale prietenilor, rudelor sau colegilor nu pot fi oferite firmelor decat daca persoanele in cauza si-au dat acordul expres pentru acest lucru.

Comunicarile comerciale nesolicitate, sanctionate cu amenzi de pana la 100.000 de lei

In lipsa existentei consimtamantului expres, comunicarile comerciale sunt interzise, potrivit dispozitiilor Legii nr. 506/2004, indiferent ca este vorba de o persoana fizica sau una juridica.

“Este interzisa efectuarea de comunicari comerciale prin utilizarea unor sisteme automate de apelare si comunicare care nu necesita interventia unui operator uman, prin fax ori prin posta electronica sau prin orice alta metoda care foloseste serviciile de comunicatii electronice destinate publicului, cu exceptia cazului in care abonatul sau utilizatorul vizat si-a exprimat in prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari”, scrie in actul normativ.

Intr-o astfel de situatie, amenzile pe care le risca firmele sunt cuprinse intre 5.000 si 100.000 de lei. Iar in cazul societatilor care au o cifra de afaceri de peste 5.000.0000 de lei, amenda poate fi in cuantum de pana la 2% din cifra de afaceri.

Important! De constatarea si sanctionarea contraventiilor in domeniul prelucrarii datelor cu caracter personal (inclusiv pentru comunicarile comerciale nesolicitate) se ocupa, asa cum a mentionat Horia Ispas, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal.

Sursa:http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_41133/Comunicarile-comerciale-prin-telefon-In-ce-conditii-poti-fi-informat-telefonic-despre-produse-sau-servicii.html

(Visited 6 times, 1 visits today)